Perşembe, Mart 03, 2016

Tekne İç Tasarımı ve Yat Mobilyaları

İbrahim Karataş ile yaptığımız proje anlaşmasında tekne içi tasarımı konusu dahil edilmemişti, bu konuda kendime güvendiğim için bu işi kendim üstlendim. Meslek hayatım boyunca birçok iç mekan tasarımı ve bunların birebir uygulamalarını da yapmama rağmen yat iç tasarımı başlı başına farklı bir konu olarak hayatta karşıma çıkmıştı.

Sonuçta iç mekan projesini tabii ki kendim yaptım, her istediğim detayı özene bezene çizip, malzemeleri seçerek yaptırmaktan da büyük bir keyif aldığımı söylemeliyim.

Başlangıçta mangalda kül bırakmadan "Ben yaparım zati" dediğim yat iç tasarımının işin başına oturunca pek de öyle kolay olmadığını anladım. Mimaride yere düz inen duvarların yanına bir koltuk, masa vb. çizmek nispeten kolaydı, ama teknede düz bir duvar neredeyse hiç yoktu, bütün dış duvarlar eğimli olarak yapılıp ayrıca teknenin baş ve kıç kısımlarında bu da farklılıklar gösteriyordu. Zaten dar olan tekne alanında gereken tesisat boşluklarını bırakarak hiç bir hacmi boşa harcamadan bu dar mekanı çok iyi kullanmak gerekiyordu, bir de tekne sonuçta transport amaçlı kullanıldığında sallantı ve yelken esnasında bayılma konusu da dikkate alınmalıydı.

İlk çizdiğim tekne planındaki iç tasarımla gerçekte ortaya çıkan gövdenin, posta kalınlıklarının ve yüksekliklerin bazı farklılıklar ortaya çıkardığını görmüştüm. Neyse ki Moskova'dan gelerek sıkça yaptığım ziyaretlerde iç mekanda çok hassas ölçüler alarak ve daha sonra da çizimlere istinaden bunları kontrol ederek mevcut hacmi 1 cm3 bile kaybetmeden isteklerime (ve de hayallerime) uygun olarak değerlendirebildim.

Burada, Aydos Yatçılığın çok tecrübeli ve değerli ustalarına bir kez daha teşekkürü borç bilirim...

Melody II İç mekan genel yerleşimi 
Genel hatlar: Uyguladığım planda 2 kamara vardı, master kabini planda daha geniş olduğu için kıç kısıma yerleştirdim, misafir kabini ise baş kısımdaydı. Yatak odasının kıçta olmasının tek mahzuru teknenin şekli nedeniyle kıçaltına vuran soluganların biraz gürültü yapmasıydı, ancak bu konuyu bilerek es geçtim. Şu anda da bu konuda doğru karar verdiğime inanıyorum.

Farş zemini deniz seviyesinden sadece 10 cm aşağıdaydı, yani hiza olarak suyun altında yaşamayacaktım.

Teknede büyük bir salon yapmadım, çünkü sürekli misafirle dolup taşan bir hayatım olmadığı gibi, ağırlıklı olarak dış mekanda (kokpitte) oturulması daha iyi olacaktı. Tekne iki kişinin sürekli kullanımına uygun olarak dizayn edilecekti. Salon hacmi ikiye bölünerek mutfak ve yatak boyutundaki bir divanın bulunduğu Alt Salon, üç basamak çıkılarak 4 kişilik bir oturma grubunun ve kaptan masasıyla 2. dümen ve kontrol panelinin bulunduğu Üst Salon.

Tüm bölmeler 50 mm ızgara karkas üzerine 12 mm marin kontraplak+6mm marin kontraplak üzerine Alpi marka Teak kaplama+2 kat dolgu verniği+ipek mat cila şeklinde yapıldı. Banyo wc hacimlerinde ise son 6 mm kontraya suya dayanıklı beyaz laminat kaplama sıkıldı.

Kilit, kapı kolu ve tüm mobilya metal aksamı Hafele, anahtar ve prizler Vimar olarak satın alındı.

İpek mat cilalı Alpi Teak kaplama, kapı kolu ve elektrik prizi detayları 
Asma tavanlar çizdiğim tavan projesine uygun olarak 6 mm kontraplaktan marangozlar tarafından yerine alıştırıldı, daha sonra döşemeci 3mmlik ince bir sünger üzerine suni deriden asma tavan kaplamasını hazırladı. Tavanlar üstteki kemerelere cırt ile tutturuldu, bu sayede tavan içinde bir işlem yapılması gerektiğinde istenildiği zaman söküp takmak sorun olmayacaktı.

Asma Tavanlar
Zemin kaplamaları ve farşlar 12mm marin kontraplak üzerine suya ve darbelere son derece dayanıklı Aquafloor parkesini seçtim. Bu parke ahşap değil, tamamen PVC malzemeden yapılıyor ve yüzeyinde sıcak ahşap bir görünüm var. Parkeler, kullanılmaya başlandıktan sonraki 3 sene içinde inşaat esnasında ve teknede köpek olmasına rağmen hala tık demedi.
Sabitlenmeyen kapaklardan farş altındaki tüm ekipmanlara, vanalara vb. ulaşmak olasılığı var.

Farşlar ve zemin kaplaması
Kıç Kamara (Master Cabin) : İlk teknemdem dar mı dar basık mı basık kuyu gibi küçücük kamaralarından ve charter için yapılmış, sürekli tekne yaşamına uygun olmayan planından dolayı soğumuştum. Bu nedenle Master Kabin geniş, rahat ve kullanışlı olmalıydı.  Ortada çift kişilik yatak, iki yanda çift çekmeceli sabit komodinler, kitap okuma aplikleri, telefon şarjı vb. için 220V prizler, tv seyrederken oturmak ya da elbiseleri atmak için koltuklar olmalıydı. Alt pencerelerden ve üst lombozlardan, demirdeyken ve dinlenirken 3 tarafı görebilmeliydim. Tabii ki giysiler için yeterli dolap hacmi olmalıydı.

Karşı duvarda TV, altında video vb. elektronik ekipmanların yeraldığı dolap, kıç kamaradan özel olarak kullanılan büyük banyo-wc hacminde ayrıca 60x60 dolap ve altında çamaşır makinesi yer aldı.


Kıç Kamara Mobilya Yerleşim Planı


Kıç Kamara Mobilya Kesiti

Master Cabin şekillenirken-1

Master Cabin şekillenirken-2

Master Cabin Panoramic
Baş Kamara (Guest Cabin): Mekan kıç kamaraya göre daha dar olmasına rağmen burada da konforlu ve 160 cm genişlikte bir yatak, prizler, aplikler, eşya dolapları ve yeterli yükseklik olması gerekiyordu. Plan olarak ikinci bir kapıyla direk olarak baştaki wc-banyoya girilebilmesi ve gelecekteki misafirlerimin de mahremiyetinin sağlanması mümkün olabilecekti. Üstteki lombozlar, alttaki pencereler gereken ışığı sağlıyor, ayrıca tepedeki 60x60 hatch pruvaya doğru 45 derece açıldığında yazları demirdeyken ve ılık yaz esintileri daima pruvadan gelirken teknemin içinde doğal bir havalandırma sağlayacaktı.

Baş Kamara (Guest Cabin) Plan

Baş Kamara (Guest Cabin) Kesit ve Görünüş
Baş Kamara şekillenirken
Baş Kamara (Guest Cabin)

Mutfak : Teknem içinde yaşanabilir olacağına göre, mutfağı da kullanışlı ve uyumlu olmalıydı. Evye altı çöp kutusu, iki çekmece, bardak, tabak, tencere ve tepsi için yeterince dolap hacmi bulunmalıydı.
Ayrıca gazlı fırın ve mikrodalga, baharat, çay-kahve ve kuruyemiş için mini dolaplar olmalıydı.
Marin buzdolaplarının dudak uçuklatan fiyatlarını görünce piyasadan 12 ay taksitle aldığım 220 V dikey ev tipi buzdolabının motorunu değiştirerek 24 V hale getirdim, mutfakta kendine ayrılan yere yerleşti.  

Corian kaplı tezgah dolaplarının ulaşılamayan iç köşelerinden birine 85 litre içme suyu deposu, diğer köşesine ise 24 V üstten kapaklı ikinci bir buzdolabı yaptırdım. Fırınlı ocak altına buzdolabının motoru yerleşti. Sınırlı olan Mutfak hacmini son derece efektif ve işlevsel kullandığıma inanıyorum.

Tezgah üzerindeki şirin bir pencere ve önündeki baharatlar yaşayan ve kullanılan mutfağıma canlılık katacaktı...

Mutfak Plan

Mutfak kesit ve görünüş
Mutfak şekillenirken
Melody II'nin Mutfağı
Mutfak Penceresi
Alt Salon : Mutfağın karşısında olan Alt Salonda yatak olarak kullanılabilecek bir divan ve açılır-kapanır küçük masam olacaktı. Divan (80x210 cm) Fırtına ya da seyirde nöbet tutarken bu yatağa uzanıverip kestirmek iyi olur diye düşünmüştüm, hakikaten de bu işlevi aynen görüyor. Masa iki kişinin rahatlıkla yemek yiyip kahvaltı yapabileceği ya da laptop ile çalışılabilecek rahat bir yer olmalıydı. (Şu anda da orada çalışıyorum)
Bu divanın altına ise yedek halatlar, alet edevatlar, kısmen az kullanılan mutfak eşyalarını yerleştirdim. Yanımda kütüphanem var, başımı çevirdiğim anda ise otururken arkamdaki pencereden dışarıda ne olup bitiyor görebilecektim.

Alt Salon Planı

Alt Salon kesit ve görünüşü - 1

Alt Salon kesit ve görünüşü - 2
Melody II Kitaplık yapılırken

Alt Salon divanı yapılırken (pencere henüz açılmamış)

Alt Salon - 1 

Alt Salon - 2
Üst salon ve Kaptan Masası: Pilot House teknemin özelliği nedeniyle kokpitten birkaç basamakla iner inmez ana kontrol paneli, ikinci dümen ve gaz kolu, hemen yanında kaptan masası olmalıydı. Yelken seyri haricinde soğuk havalarda veya fırtınada buradan motor seyri yapılabilmeliydi.  Bunun karşısında ise yağmurlu ve soğuk havalarda 3-4 kişinin yemek yiyebileceği bir oturma grubu yer almalıydı. Bu oturma ve yemek yerinin en büyük özelliği diğer bütün yatlarda olduğu gibi "bodrum katta" değil, deniz manzaralı bir bir odada oturmak olmalıydı.

Pilot House formunu yukarıda anlattığım iki nedenden dolayı çok yanal rüzgar tutan bir yapı olmasına rağmen tercih etmiştim. Teknemi suya indirdikten sonra geçen 2,5 yıl içinde bu kararımın ne kadar doğru olduğunu tekrar anladım.

Üst Salon plan


Üst Salon kesit ve görünüş
Kaptan Masası, sol altta Alt Koridor ve dolapları yapım aşamasında

Kaptan Masası

Kontrol Paneli yapılırken

Kontrol Paneli ve ikinci dümen (şu anda takılı değil, gerekince takıyorum), sağda ikinci gaz kolu

Üst Salon oturma grubu yapılırken - 1

Üst Salon oturma grubu yapılırken - 2

Üst Salondaki oturma grubundan deniz manzarası seyretmek olanağı var.

2 yorum:

  1. TEKNENİN TEKNİK ÖZELLİKLERİ VE İSMİ NEDİR ACABA

    YanıtlaSil
  2. selamar Kaptan Masası kontraplak üzerindeki vernikmi, kaplamamı bilgi verebilirmisiniz teşekkürler..

    YanıtlaSil