Pazar, Ekim 20, 2013

İmalat Başlıyor - Omurga ve Postalar


Melody II yatının omurgası 2010 yılının Eylül ayı başında kızağa kondu.

İşlerimin ters gitmesine ve gelirlerimin düşeceğini bilmeme rağmen İstanbul Tuzla Tersaneler bölgesinde yeralan Aydos Yat ile anlaşma yapmış ve avansı ödemiştim. Halen elimde bulunan Melody isimli 12 metre boyunda Beneteau Cyclades 39 modeli yelkenlimi satarım, zaten bir miktar nakdim de var diye düşünerek hiç tereddüt etmeden imalatı başlattım.



Ahşap tekne yapımının ilk aşaması omurga yapımıdır. Çalışma kolaylığı bakımından tekneye başaşağı da başlananilir, ancak daha sonra ağırlık arttıkça başyukarı konumuna getırmek için vinçle kaldırıp döndürmek gerekebilir. Benim tekneme normal şartlarda durduğu şekilde, yani başyukarı olarak başlandı.

Omurga Yapımı :

Tekneyi ve postaları tutan en önemli parça olan omurgayı yapmak için;
--Zemine tekne boyunca dikine bir kalas yatırılır. Bu kalas tam olarak yatay pozisyonda yere yakın bir şekilde sabitlenir.
--Projeye uygun olarak tekne karinasının şeklini veren 5/10 kereste dikmeler posta hizalarında boyları kesilerek konur. Kalasın iki yanına konan bu dikmelerin üstüne yatay bir 5/10 kereste daha konarak sehpa yapılır. Melody II'nin projesinde posta aralıkları 40 cm olarak belirlemişti, bu nedenle her posta hizasına ayrı bir sehpa yapıldı.
--Irocco ağaç 20 mm kalınlıkta şeritler halinde kesilerek sehpa-kerestelerin üstünde lamine yapılır.




--Şaft ve dümenin geldiği yerlerde omurga daha geniş yapılır.
--Teknenin burun kısmı ayrıca yapılır, burada dayanımı artırmak için daha ince şeritler, daha çok laminasyon gerekir, 5 mm kalınlıkta 20 yaprak kullanılır.




Posta Yapımı:

Postalar tekneyi dikeyde tutan, üst bina ile gövdeyi bağlayan, özellikle klasik ahşap teknelerde önemli bir strüktürel elemandır. İnsan anatomisinde omurga - tekne için de aynı - ne denli önemliyse insan kaburgasına benzeyen postalar da tekne için önemlidir. 

Yapıştırıcı kimyasalların gelişimi sonucunda yeni yapılan bazı ahşap teknelerde tekneyi hafifletmek için postalar sökülerek sadece ahşap kabuk bırakılıyorsa da, bizim için sağlamlık kriteri daha önde geldiğinden postaları sabit yapmaya karar verdik.

Malzeme olrak maun ( akaju ) kullanılmasına karar vermiştik.

Melody II'nin omurgasına başlandığı esnada, bir yandan buna paralel olarak posta imalatına da başlandı. Posta yapım ve montaj aşamaları aşağıdaki şekilde sıralanabilir:

-- Plotter'da 1/1 ölçeğinde print alınan posta eğrileri projesi düz beton bir zeminde sabitlemiş marin kontraplak üzerine yatırılır.
-- bunun üzerine epoxy yapıştırıcının bulaşmaması için kalın bir naylon kaplanır.


--daha sonra önceden herbiri 10 cm boyunda kesilmiş olan 50x50 mm köşebent profil, ilk yapılacak posta eğrileri boyunca 20 cm aralıklarla dizilir ve bunlar projenin üzerine sağlam vidalarla sabitlenir.

-- 5 mm kalınlıkta kesilmiş olan ahşap şeritler aralarına epoxy sürülerek projedeki posta eğrisinin şeklini alacak biçimde yatırılır, bu esnada işkenceler ile köşebentin üzerine sıkılır. Yapışmanın sağlıklı olması ve şeritler arasında aralık kalmaması bakımından bu işkenceler çok sık atılmalıdır.


-- posta katmanları arasına sürülen epoxy, tam olarak kürünü tamamlayana kadar ( oda sıcaklığında yaklaşık 24 saat ) bu parçalara dokunulmaz.
-- ertesi gün işkenceler sökülür, posta el planyası ve zımpara ile temizlenerek montaja hazır hale getirilir.
-- aynı işlem herbir posta için ayrı ayrı tekrarlanır.





Melody II'nin postalarının imalatı Eylül 2010 ayında devam etti, Ekim başında da bunların omurgaya montajına başlandı. Montaj konusunu ayrı bir yazıda ele alacağım.





Hiç yorum yok:

Yorum Gönder