Pazar, Nisan 08, 2012

Teknemin Planı Nasıl Olmalıydı ?

Bence en önemli konulardan biri tekne planıdır. Eski teknemde beni en çok rahatsız eden konu plan meselesi olduğu için yeni teknemde planı en iyi şekilde çözmeliydim.

Kabaca yaptığım boy hesabından sonra iş, bu boya uygun planı tasarlamaya kalmıştı. Bir çok bilinen teknenin planını inceledikten sonra temel olarak ana kamaranın kıçta, nadiren gelen misafirler için de gereken kamaranın başta olmasına karar verdim.

Yeni yapılan tekneler de dahil, kaptan masası ve iç oturma grubu "alt katta" yapılıyordu ve mevcut teknemde de aynı plan uygulanmıştı. Özellikle kaptan masasında bilgisayar ile çalışırken, dergi veya kitap okurken etrafı görmek mümkün olmuyordu, bunun için kokpite çıkmak, altı basamaktan oluşan dik merdiveni tırmanmak gerekiyordu. Öte yandan iç oturma grubunda yemek yerken veya kitap okurken de aynı şekilde dışarıda olup bitenlerden uzak kalıyordum. Kaptan masası ve iç oturma grubunu kokpitle salon arasındaki yüksekliğin yarısı olacak şekilde bir "ara kat" yaparak çözmeyi düşündüm.


Nauticat 525 Interıor Layout Bu şekilde başımı kaldırdığım anda etrafı rahatça görebilecek, gerekirse dışarıda gelişen bir duruma hemen müdahele etme şansına sahip olabilecek, ya da güneşin batışını oturduğum yerden seyredebilecektim... Kendi kendimi bu güzel çözüm için kutlarken daha sonra benzer şekilde yapılmış açık deniz yelkenlilerini incelediğimde, bu şekildeki planların zaten çokça uygulandığını, buna da "Pilot House" denildiğini öğrendim, yani birileri Amerika'yı benden önce keşfetmişti !! Bu ara katın diğer bir iyi tarafı, makine dairesinin bunun altında yapılması ve alandan tasarruf edilmesiydi.

Yeni teknem mutlaka "Pilot House"a sahip olmalıydı. PC'min başına oturdum ve ilk planı çizmeye başladım.
Melody II İlk Plan


Tekne planına önce dış konturların içine bir fonksiyon şeması çizerek başladım. Bu basit şemaya göre, tekne baş ve kıçta iki kamara ve bu kamaraları destekleyen diğer yaşam mahallerinden oluşmaktaydı. Baş kısmın ölçü olarak eninin darlığı sebebiyle master kamarayı kıçta yapmaya karar verdim. Ferah ve yüksek tavanlı kamara yapmak en önemli kriterlerimden biriydi, zaten beni yeni bir tekne yapmaya zorlayan asıl neden, eski teknemde iç yaşam mahallerindeki ve kamaralardaki sıkışık ve basık yerleşim değil miydi?

Kaptan masasının kokpite yakınlığı ve oturma grubununda otururken denizi görebilmek de mutlaka sağlamak istedigim koşullardı. Bu nedenle bu iki fonksiyon ara katta yerlerini almışlardı bile... Doğal olarak fırtınalı ve yağışlı havalarda motor seyri esnasında kullanılan içteki ikinci dümen ise kaptan masasına yakın bir konumda olmalıydı. Bu nedenle yılların verdiği alışkanlıkla, sanki bir otomobil gibi, dümen iskelede yapılmalıydı, tabii bu karardan sonra otomatikman oturma grubu ve mutfak sancağa geçtiler. Master kamarada ise, koridor dümen tarafinda olacağından iskelede, master wc-banyo grubu ise sancakta kaldilar.

Alt salon oturma grubunda ise sağlamak istediğim en önemli konu, buradaki oturma yerinde en az bir kişiyi yatırabilecek kadar uzunluk ve genişlikte bir yatak yaratmalıydım; bu yatma yeri standart yatak boyutunda olmalıydı.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder