Çarşamba, Mart 02, 2016

Tekneye Epoxy Boya Yapmak

Melody II yapımı için fiyat alırken boya konusu bayağı büyük bir kalem olarak yer almaktaydı. Başlangıçta bunun neden böyle olduğunu anlayamamakla beraber, zaman içinde boya ve macun için yapılan çalışmaları gördükçe iyi yapıldığı takdirde boya işinin bunu gerçekten hak ettiğini anladım.

Gövde kabuğu ahşap epoxy laminasyon ile en iyi şekilde yapılmıştı, ancak bunun üzerine uzun vadeli olarak deniz suyuna dayanıklı katmanlar yapılmalıydı.

Elyaf ve Primer Astar 1

Elyaf ve Primer Astar 2

Elyaf ve Primer Astar 3

-- Epoxy reçine ile 2 kat, herbiri 350 gr/m2 olan polyester elyaf gövdeye yatırılarak yapıştırıldı. Bu işlem daha sonra teknenin güvertesi ve tiklerin altı dahil tüm dış yüzeylere uygulanacaktı.
-- Üzerine primer macun astarı atıldı. Bu astar, daha sonra yapılacak epoxy macun ile alttaki yüzeyin tam olarak yapışmasını sağlayacaktı.

Epoxy Macun - Salma
Epoxy Macun - Genel
Epoxy Macun - Karina
-- Epoxy macun aşaması (aşama diyorum, çünkü bence en büyük emek ve ustalık burada) kabadan inceye doğru macun-zımpara-yoklama, macun-zımpara-yoklama, macun-zımpara-yoklama, macun-zımpara-yoklama yapılarak teknemin karinası engin sularda sorunsuz bir biçimde kayacak bir yumurta şekline dönüştürüldü. Bir çok kereler uzun zımpara mastarlarıyla 2 ustanın aynı anda zımpara yaparak teknenin dışbükey yüzeyini işlediklerini gördüm. Bu işlem kuruma süreleri de beklenerek en az 3 ay sürdü.

Gövde Boya Hazırlığı 1

Gövde Boya Hazırlığı 2

Gövde Boyası Öncesi - Son Hazırlıklar

Gövde - Küpeşte Detayı ve Koçboynuzu 

-- Boya atılması ise tamamen ayrı bir prosedür. En önce boya gelmemesi gereken tüm parçalar bantlarla maskeleniyor ve kapatılıyor. Ayrıca teknenin üstü büyük naylonlar ile atmosferik toz, rüzgar vb. minimize edilecek şekilde kapatılıyor, daha sonra filtreli büyük hava üfleyiciler ile basınçlandırılıyor. Bu sayede içeride yabancı partikül olarak ne varsa bırakılan bazı boşluklardan dışarı çıkıyor. Daha sonra uzay elbiseleri giymiş ustalar kompresörden gelen havayı kullanan boya tabancalarıyla açık yüzeylere epoxy boyayı püskürtüyorlar. Ancak bu iş her babayiğidin harcı değil, tamamen zehirli olan bu ortamda yanlışlık veya yap-boz yapmak, fazla atıp boyayı akıtmak vb. acemiliği kaldırmıyor.

Dış boyanın güzelliği tamamen altındaki yüzey hazırlığının başarısına bağlıdır.

Gövde - Boyadan Sonra
Üst bina Boya Hazırlığı
Üst Bina Boyanırken
Üst Bina - Boyadan Sonra
Benim teknem, hem renklerinin farklı olması, hem de imalat işlemlerinin sırasına uygun olarak iki etapta boyandı; gövde (krem - Oyster White) ve güverte-üst bina (beyaz) olarak.

Siyah, lacivert gibi koyu renkler gövde rengi olarak güzel durmasına rağmen tercih etmedim, bunun iki temel nedeni vardı : birincisi sıcakta ve güneş altında boyanın pişerek yapışma mukavemetini kaybetmesi, diğeri de boyanın solarak daha sık tekrar boya yapılması gerekliliği.

Doğada yakıcı güneş altında neredeyse tüm cisimler boz renge dönüştüğü için, usturmaça kılıflarımı bile gövde rengi ile uyumlu olarak boz rengi seçtim ve yıllardır eskiyene kadar solmadan kullandım.

Boya İşlerinden Sonra 1
Boya İşlerinden Sonra 2
Boya İşlerinden Sonra - Kromlar da takıldı.

1 yorum: