Pazartesi, Mart 07, 2016

Bir Yelken Direği Muhabbeti...

2010 Yılı Eylül ayında Melody II teknesi inşaatına başladıktan sonra ahşap, krom, boya, elektrik ve mekanik işler birbirini takip etmiş, neredeyse tüm satın alınacak malzemeler belirlenmiş ve bir kısmı da elimdeki mevcut para ile temin edilebilmişti.

Bayağı büyük bir kalem olan direk konusunu ise sonraya bıraktım, bunun nedeni imalat sırasına göre, tekne önce denize inecek ve direk montajı denizde yapılacaktı.

2011 Ağustos ayında İzmir'den Emrah Öğe ile anlaştık ve direk, tüm direk aksamı çarmıhlar ve liftinleri Selden marka olarak sipariş ettim. Bir önceki teknemde Beneteau firması tarafından sanki makara ipliği gibi konan çarmıh halatlarından korktuğum için kalınlık konusunda israr etmiş, ayrıca Dyform denilen ve kopma mukavemeti aynı çaptaki standart halata göre daha da yüksek olan çelik halattan seçmiştim. Artık en sert havalara bile çarmıhlarımdan korkmadan girebilirdim. Geçen yıl Göçek'te bir Amel 55 teknesinin detaylarını incelediğimde Çarmıh halatlarımın ve liftinlerin onunkilerden bile bir gömlek yukarıda olduğunu görüp sevindim.

Selden firmasına montajdan en aşağı 4-5 ay önce sipariş vermek gerekiyordu, çünkü imalat sırasının beklenmesi, nakliye ve gümrükleme için büyük zaman kayıpları olabiliyordu. Ancak montaj tarihi bence daha sonra olacağı için bu konuyu habire erteledim. Zaten tekneyi suya indirirken finansman olarak bayağı zor bir durumdayken şunu düşündüm :
"Olsun, denizdeyim ya !.. Bir süre yelken yapmasam da olur"

Melody II yatını 8 Temmuz 2013 yılında denize indirdikten 1 yıl sonra bakiyeler ödendi, sayın direk hazretleri 2014 yılının Kasım ayı sonunda en nihayet İzmir'de gümrüğe teşrif ettiler. 22,5 m uzunluktaki heyula gibi olan direk, iki parça olarak gelecek, ve montaj esnasında bu parçalar usulüne uygun olarak vida ve perçinlerle tutturulduktan sonra tekneme montajı yapılabilecekti. Direği tek parça olarak getirmek ancak direk bedelinden daha fazla bir masrafı göze alarak özel TIR vb. ile parsiyel yük olarak değil, ayrıca getirmekle mümkündü, tabii bunu yapamadım.

İzmir'de Gümrükleme sırasında - direk TIR ile paketli olarak geldi

Teknemi denize indirdikten sonra bunca zaman içinde; 5 ay kadar Tuzla açıklarında alargada kalıp bazı eksik imalatları tam olarak bitirdim, 1 Aralık 2013'te 10 ay Trilye balıkçı barınağında kaldım, daha sonra Ekim 2014 başında Akdeniz'e doğru hareket ettim. Bende güzellikleriyle derin izler bırakan Paşalimanı, Lapseki, Çanakkale Boğazı, Bozcaada'yı geride bıraktıktan  sonra 1 aydan fazla Ayvalık açıklarında alarga, biraz Eski Foça, gene 1 ay kadar Sığacık doğal limanında alargada kalarak direğimin takılmasını bekledim. Bütün bu yolu yelkensiz olarak motorla cayır cayır mazot yakarak gelmiştim. Bu güzel anılardan ve güzel kıyılarımızdan başka yayınlarda bahsetmeyi planlıyorum.

Direk montajı 7 Aralık 2014 tarihinde Sığacık Teos Marina'da yapıldı.

Direk montajından günler önce başlayan hazırlıklar ve birleştirme işlemi 
Vinç önünde son hazırlıklar yapıldı
Vinç mapalarının direğe zarar vermesini önlemek için direğe sargılar sarıldı
Zor işler...
Liftin sıvamaları özel hidrolik aparat ile yapılırken
Liftinler 2010 yılında yapılan çarmıh ayaklarına birebir oturdu, tüm ölçüler doğru ve işler profesyonelce yapılmıştı

Direk montajı tamamlandıktan sonra daha önce anlaştığım Admiral firmasından ekipmanlar geldi, baş ıstralya için 1500W elektrikli genoa furling, iç ıstralya için manuel furling, aluminyum boruları ve diğer parçaları takibeden günler içinde yerlerine takıldı.

Artık teknemin direği de vardı...


Direk işinden sonra Admiral marka elektrikli furling de takıldı. - Teos Marina lift havuzu 

Sığacık açıklarında demirdeyken - Artık teknemin direği de var !

Yük altındaki arma - Hisarönü'nde seyirdeyken
Direğe de tırmandım...
Melody II  Bodrum Cup 2015 yarışlarında
Artık sıra yelkenlere gelmişti, yeni yelkenlerin siparişini o günlerde verdim, Emrah Öğe'den geçici olarak temin ettiğim eski yelkenler takıldı, soğuk mu soğuk bir Ocak sabahı erkenden Sığacık'tan ayrılarak güneye, Hisarönü Körfezi'ne olan yolculuğumuza devam ettik.  

Ayrılmak kolaydı, demiri alıvermek yetiyordu. Uğurlayan kimsemiz yoktu...


1 yorum:

  1. Biz de 24 metrelik gulet için 2 adet direk yaptıracağız.
    Kimi tavsiye edersiniz?

    YanıtlaSil