Perşembe, Mart 03, 2016

Motor, Salma ve Strüktürel Krom İşleri

Şubat 2011 ayının sonlarına gelmiş ve Tank konusunu halletmiştim.

Bölme duvarlarını ve güverte yapımını engelleyen diğer önemli konular motor montajı ve ondan daha önce yapılması gereken salma montajıydı.  160 HP gücündeki Motorun yeri tam olarak salmanın üzerinde ve salmayı tutan 25 mm çapındaki kalın saplamaların somunları da bayağı büyük olduğundan motor yerine konmadan önce bu somunların büyük anahtarlarla rahatça sıkılabilmesi gerekiyordu.

Yani, öncelikle salma konusunu mutlaka halletmeliydim. Bir ay kadar önce zaten kromcuya ilave işler kapsamında salma iskeleti yapım işini vermiştim, Aralık 2010 da işini bitirip getirdi, 6,5 tonluk kurşun salmayı tekneye bağlayacak olan iskeleti atölyeye koydu. İskelet hazır olmasına hazırdı ama ortada ne salma kalıbı vardı, ne de kurşun alınmıştı...

Paslanmaz çelikten yapılmış olan salma iskeleti ve saplamalar
Teknenin projesine göre salma kurşun malzeme seçilerek boyutlanmıştı, Proje müellifi olan İbrahim Karataş'a "Şunu pik döküme çevirelim yahu" dediysem de pek yanaşmadı (hak veriyorum kendisine), sonuçta proje değişikliği yapmadan kurşunda devam ettik.

Burada şunu da belirtmem gerekir ki, o günlerde Karataş Yacht Design firmasında çalışan arkadaşlar Gemi inşaat mühendisleri Ömer Şirin ve Emre Nergiz kontrolluk ve proje desteği hizmetini layıkıyla yerine getirdiler... Bana neyi ne zaman sipariş etmemi söyleyen de onlar oldu zaten...

Tekneyi Tuzla'da yaptırma konusunda doğru kararı verdiğimi halen de düşünüyorum. Çünkü;
-- İşin takibi kolaydı. Tuzla, Sabiha Gökçen Havaalanına 20 dk. uzaklıkta ve ulaşım kolaylığı atölyeye daha sık uğrayabilmemi sağladı.
-- Gerek Projeyi çizen KYD mühendisleri gerekse imalatları yapan diğer taşeronlar bu civarda iş yapmaya alışkındılar, her an gelebiliyorlardı. Ayrıca yeterlilik, bilgi ve beceri yönüyle de tekne yapımının yaygın olduğu Karadeniz, Bodrum, Bozburun yapımcılarından daha ileride olduklarını düşünüyorum.
-- Çevreden malzeme temini kolaydı, ayrıca atölyenin hemen yanındaki Tuzla Deniz Sanayi çok güçlü bir kaynaktı. Birçok işi oralarda yürüme mesafesi içinde yaptırdım.

Bu arada ilk yaptığımız keşifteki kalemlerden krom ilave işler konusu nedeniyle öngörülen bütçemi aşmıştım.

Kromcu Gencer tarafından krom altyapı işleri olarak;
Tüm postalar omurgadan ve güverte hizasından saplamalar ile sabitlenmişti.
-- Kritik postaların üzerine taban kısımda krom sağlamlaştırma amacıyla ilave profiller konmuştu.
-- Baş kısımda dış ve iç istralya, iskele ve sancakta çarmık ayakları, kıç kısımda kıç istralya ayakları yerine konmuştu.
-- Direk hizasına gelen postada yukarıdan aşağıya kadar giydirme krom yapıldı ve çarmık mapasına kaynakla tutturuldu.
-- Direk tabanına gelen kısımda, direğin noktasal yükünü omurgaya ve 5 postaya yayacak şekilde boyutlanmış direk dibi ıskaçası yerine kaynaklandı.
-- Makine dairesinde motorun geldiği kısımda yapılan ahşap temeller üzerine U şeklinde kılıf koyuldu, cıvatalarla temellere sabitlendi.

Baş istralya mapasının altındaki krom parçalar

Direk dibi ıskaçası - 1

Direk dibi ıskaçası - 2

Direk dibi ıskaçası - 3

Motorun oturacağı temeller ve krom U giydirme - 1

Motorun oturacağı temeller ve krom U giydirme - 2
Bütçe aşımı konusunda ilk büyük darbeyi salmadan yedim. Bu kurşun da ne kadar pahalıymış yahu ??  Fiyatı da Londra Borsasına göre saatlik veriyorlar, iyi mi... Biraz araştırdıktan sonra uygun yeri buldum, peşin para ile kurşunu aldım ve Başaran Döküm'e yollattım. O zamanlar ne param varmış...  Önce, salmanın ahşaptan bir kalıbı yapıldı ve yüzeyleri macunla düzeltildi. Salmanın birebir modeli olan bu ahşap kalıp döküm atölyesinde asıl kurşun salmanın döküm kalıbı olarak kullanılacaktı.

Salma kalıbı hazırlandı, yüzeylerine macun çekilirken

Salma kalıbı bitmiş halde (yandan)

Salma kalıbı bitmiş halde (arkadan)

Şubat 2011 de salma hazretleri atölyeye dökülmüş olarak geldi, tabii ki indirmek için bir de vinç gerekmişti.

Salma vinçle indirilirken

Salmayı taşıyabilmek için profilden özel ayak yapılmıştı.

Salma ve gövdeye tutturacak olan saplamalar

Bütün bu işler ben uzaktayken yapılmıştı, bir süre sonraki ziyaretimde salmayı yerine monte edilmiş olarak görünce bu işi başarıyla bitirebileceğime dair içime bir güven geldi. Salma, ahşap imalat dışında tekneye konan ilk ve en önemli parçaydı.

Salma yerine monte edildikten sonra...

Aynı günlerde 160 HP'lik Yanmar motor da Atölye'ye ulaşmıştı. O zaman şunu düşündüğümü hatırlıyorum: "yahu, otomobil fiyatına motor olur mu??" Eeee, marin motor olunca oluyormuş işte...  İkinci finansal darbe de motordan geldi. Arkadaşlar palet üzerinde naylona sarılmış bir motorun fotoğrafını yolladılar, bir gün Moskova'da ofisteyken mail olarak gördüm.

Motor bu şekilde geldi.

Motor yerine monte edildikten sonra - 1

Motor yerine monte edildikten sonra - 2

Mart 2011'de salma, motor ve tanklar yerine konmuş, artık bölme duvarlarını ve güverteyi yapmaya bir engel kalmamıştı. Geçici olarak daha önce konmuş olan farş ızgaraları yerine sabitlendi, makine dairesi haricinde tüm farş tahtaları yerine kondu ve bölme duvarları yükselmeye başladı.

Artık teknemin içinde yürünebilecek düz alanlar oluşmuştu. Atölyeyi ilk ziyaretimde şöyle bir içine girip dolaştım, ruhum teknemin yeni oluşmaya başlayan bedeniyle yavaş yavaş bütünleşiyordu....



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder